Az időskori memóriacsökkenést tanulmányozta

A Bordeaux–i Egyetem Idegtudományi Iskolájában tölthetett három hetet Fodor István, intézetünk IV. éves PhD hallgatója. A kognitív öregedés alapjaival foglalkozó Cajal Advanced Neuroscience kurzusra 20 hallgató érkezett a világ minden részéről. A bejutás nagyon kompetitív volt, a részvételi lehetőségre szakmai önéletrajzzal, publikációs listával és motivációs levéllel kellett pályázni.

csoportkép

-A három hét alatt két projektben vettem részt, mindkettő a normál öregedési folyamatok, illetve a neurodegeneratív betegségek (pl. Alzheimer-kór) során bekövetkező tanulási- és emlékezőkészség csökkenésének vizsgálatát célozta. Az első projektben fiatal és idős egerek agyában vizsgáltuk a tanulásban kulcsszerepet játszó hippokampális piramissejtek elektrofiziológiai tulajdonságait. Ez nagyon izgalmas volt, hiszen mi itt az intézetben mocsári csigákkal dolgozunk, az ő idegrendszerükben az öregedéssel járó folyamatok vizsgálata sokkal könnyebb feladat a hálózatok és az egyedileg azonosított idegsejtek szintjén. Az emlősökben csak a minta előkészítése több órás folyamat. Nagyon modern műszerekkel dolgozhattunk és számomra teljesen új volt az egerekkel való munka is-meséli Fodor István.

közös kép

A második projektben István immunhisztokémiával foglalkozott. „Jól és rosszul tanuló” idős egerek agyában nézték a felnőttkori idegsejt-képződés folyamatának különbségeit, illetve egy demenciában elhunyt idős betegből vett agyszövetben a mikrogliák és a béta amiloid plakkok kölcsönhatását vizsgálták. Az előbbiek speciális támasztósejtek, gyakorlatilag az idegrendszer immunsejtjei, az utóbbiak pedig az Alzheimer-kór kialakulásáért felelősek.

-A normál öregedési folyamat a kognitív feladatok teljesítményének csökkenésével jár, amelyek megkövetelik az információk gyors feldolgozását vagy átalakítását a döntéshozatalhoz, beleértve a feldolgozás sebességének mérését, a végrehajtó kognitív funkciót, a munka- és kapcsolati emlékeket. Az agy szerkezeti és funkcionális változásai korrelálnak ezekkel az életkorral kapcsolatos kognitív változásokkal, például a szinapszisok elvesztésével és az ideghálózatok működési zavarával. Döntő fontosságú olyan új megközelítések kifejlesztése, amelyek figyelembe veszik a megismerést befolyásoló összes neuroanatómiai, endokrin, immunológiai, érrendszeri, sejtes és molekuláris változást.

csoportkép

A kurzus résztvevői megtanulták e módszerek lehetőségeit és korlátait, gyakorlati tapasztalatokat szereztek emberi és állati modelleken, az öregedéssel foglalkozó előadásokon vehettek részt. Gyakorlatot szereztek kísérletek felállításához, megtervezéséhez és értelmezéséhez, valamint új technológiák és hipotézisek kitalálásához az agy öregedésének feltárásához. E mellett kevés ismerkedésre és barátkozásra is volt lehetőség.

kirándulás csoportkép

-Nem volt sok szabadidőnk, a második projekt munkabeosztása például olyan volt, ami miatt reggel nyolctól este 11-ig bent kellett lennünk. A vasárnapok azért szabadok voltak, ilyenkor mindig csináltunk valamit: elmentünk az óceánhoz, várost néztünk, borkóstolón voltunk. Nagy élmény volt, az elméleti tudásom jelentősen nőtt, illetve nagyon izgalmas volt az emlős neurobiológia: más szemléletet kaptam és a gyakorlatban is láthattam olyan dolgokat, amikről korábban csak könyvekben/cikkekben olvastam. A megszerzett tudást igyekszem itthon kamatoztatni a kutatócsoportunk most induló nyertes FK-OTKA pályázata keretében, amely az öregedés során bekövetkező változások sejtes és molekuláris mechanizmusainak megértését, illetve az öregedés során kialakuló memóriacsökkenés lassítását célozza. Köszönöm témavezetőm - Dr. Pirger Zsolt - és a Balatoni Limnológiai Kutatóintézet támogatását, ami lehetővé tette számomra a kurzuson való részvételt-fejezte be Fodor István.

csoportkép

 

forrás: Napló - 2021.12.04. (11. oldal)